الفعاليات والأنشطة

 • الصفحة الرئيسية للقسم
 • البيانات (22)
 • المشاركات الصحفية (98)
 • الزيارات للمؤسسات والشخصيات (18)
 • المشاركات في المؤتمرات والندوات والمنتديات (9)
 • الاستقبالات (0)
 • المشاركات في اجتماعات الهيئات (2)
 • صور شخصية (2)
 • السيرة الذاتية (الوظائف) (1)
 • السيرة الذاتية (المؤلفات) (1)
 

خدمات الموقع العامة

 • الصفحة الرئيسية للقسم
 • سعد الأيام ونحوساتها للتزويج (1)
 • كيفية الاستخارة ووقتها والتفاؤل بالقرآن (1)
 • جدول تفسير الأحلام (1)
 • صور مختارة للوحات اسلامية (1)
 • الأحداث والمناسبات التاريخية طيلة العام (12)
 • سعد الأيام ونحوساتها للتجارة والمعاملات (1)
 • متن دعاء العقيقة في اليوم السابع (1)
 • متن دعاء العقيقة بعد اليوم السابع (1)
 • موسوعة الأمثال الشعبية (1)
 • احكام الخدم في المنزل (1)
 • وصية الامام الصادق لشيعته (1)
 • اختر اسماً عربياً لمولودك (1)
 • اختر اسماً عربياً لمولودتك (1)
 • سنن ليلة الزفاف (1)
 

أرشيف المشاركات الصحفية

 • الصفحة الرئيسية للقسم
 • مشاركات سنة 1994 (2)
 • مشاركات سنة 1995 (4)
 • مشاركات سنة 1996 (3)
 • مشاركات سنة 1997 (3)
 • مشاركات سنة 1998 (0)
 • مشاركات سنة 1999 (0)
 • مشاركات سنة 2000 (0)
 • مشاركات سنة 2001 (0)
 • مشاركات سنة 2002 (0)
 • مشاركات سنة 2003 (0)
 • مشاركات سنة 2004 (0)
 • مشاركات سنة 2005 (0)
 • مشاركات سنة 2006 (0)
 • مشاركات سنة 2007 (0)
 • مشاركات سنة 2008 (0)
 • مشاركات سنة 2009 (0)
 • مشاركات سنة 2010 (0)
 • مشاركات سنة 2011 (0)
 • مشاركات سنة 2012 (0)
 • مشاركات سنة 2013 (0)
 

ألبومات الصور :

 • فعاليات وانشطة مختلفة
 • زيارة المكتبات الخطية
 • المؤتمرات
 • الزيارات
 • الاستقبالات
 • اجتماعات الهيئات الشرعية
 

الجديد :



 مجلة المواقف

 صحيفة الأيام

 مجلة الخليج

 مجلة المواقف

 صحيفة أخبار الخليج

 صحيفة الأيام

 مجلة المواقف

 صحيفة أخبار الخليج

 صحيفة الأيام

 Gulf Daily News

 

ملفات عشوائية :



  في ندوة «الوسط» عن الاستهلال (2)

 المسودة لم ترفع نقصا... ولابد من ضمانات للتنفيذ وفرض رقابة على التزام الحكم الشرعي

 وقائع شهر صفر الأغر

 في ندوة «الوسط» عن الاستهلال (1)

 وقائع شهر شوال

 وقائع شهر محرم الحرام

 حوار مع الشيخ محسن آل عصفور (سيرة عمدة كتب الأخبارية الفقهي «الحدائق الناضرة») ( 1 )

 عبدالله بن خالد‮ ‬يثمن كنوز التراث الإسلامي‮ ‬لآل عصفور‮ ‬

 المشاركة في تدشين الضريح الجديد لقبر شيخ فقهاء المحدثين في قم الشيخ علي بن ابراهيم القمي

 البيان الأول للدعوة للمشاركة في الانتخابات النيابية الأولى

 

أرشيف المواضيع

 

إحصاءات الأقسام النصية :

 • الأقسام الرئيسية : 37

 • الأقسام الفرعية : 282

 • عدد المواضيع : 608

 • التصفحات : 4454362

 • التاريخ : 27/05/2017 - 14:46

 
  • القسم الرئيسي : الفعاليات والأنشطة .

        • القسم الفرعي : البيانات .

              • الموضوع : رسالة لموتمر جامعة طهران .

رسالة لموتمر جامعة طهران

 

رسالة لموتمر جامعة طهران

سمينار اهداى گامت وجنين دردرمان نابارورى

يازدهمين سمينار تخصصى بارورى ونابارورى پژوهشگده فناوريهاى نوين علوم پزشكى  - ابن سينا جهاد دانشگاهى - 10 و 11 اسفند ماه 1384

( 30  محرم الحرام و 1 صفر  سال 1427 \ 1 و2 مارس 2006)

----------------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحيم

بانام وياد خداوند قادر متعال وباسلام ودرود بر نبى مكرم اسلام حضرت خاتم الأنبياء محمد مصطفى صلى الله عليه وآله وسلم وبر خاندان طاهرينش به ويژه آقا ومولاى عزيزمان يگانه منجى عالم بشريت حضرت حجة بن الحسن العسكرى ارواحنا لتراب مقدمه الفداء وباتشكر وقدر دانى از دست اندركاران وبرگزاركنندگان اين سمينار.

تشكيل چنين جلساتى در واقع فرصتى است كه پژوهشگران ومحققان بتوانند پيرامون مسائل مختلف علمى مطابق با احكام شرعى وفقهى تبادل نظر وگفتگو كنند .

واينك به لطف خداوند مهربان ما گرد هم آمده ايم تا راجع به موضوع مهم  (درمان نازائى) بحث نماييم .

بايد توجه داشت در درمان نازائى آنچه كه بسيار اهميت دارد رعايت احكام مقدس شرعى بطور دقيق است ، ممكن است علم تاكنون توانسته باشد مسأله نازائى را از راه هاى مختلف درمان كرده باشد ، اما سؤال اين است كه آيا ما مسلمانان كه از كتاب آسمانى قرآن ودستورات حيات بخش رسول خاتم صلى الله عليه وآله وسلم وهمچنين فرهنگ غنى اهل بيت عليهم السلام برخوردار هستيم چگونه ميتوانيم تسليم هر نوع راه علمى باشيم  ؟!!!!

مگر نه اين است كه علم در صورتى ارزش دارد كه بادين منافات نداشته باشد وما بايد تلاش كنيم كه علم را در خدمت دين به كار بريم نه دين را فداى علم نمائيم  !!!

همانطور كه شما حضار گرامى مستحضريد در اسلام رعايت حدود ومرزها مثل مرز بين محرم ونا محرم وحفظ ناموس وتوليد نسل پاك وحلال زاده از اهميت بسيار ويژه اى برخورداراست پس نطفه كالايى نيست كه قابل اهداء باشد واصولا طرح چنين راه هايى براى درمان نازائى دور از شأن ومنزلت مقام والاى انسان مسلمان است  مكتبى كه احكامش راجع به نسل ، نسب ، ناموس ، ارث وروابط زن ومرد بسيار روشن وواضح بيان شده است چگونه ميتواند با تسامح وسهل انگارى وزير پا گذاشتن همه احكام مربوط به آن ، اينگونه آسان كنار بيايد ؟!!!

مگرنه اين است كه :

1 - در همه اديان الهى ازدواج شرعى تنها راه براى بقاء وتكثير نسل وهمچنين پاسخ طبيعى به نياز جنسى است ودين مبين اسلام همانند ساير اديان الهى بر اين دو اصل مهم تأكيد فراوان دارد .

2 - ارتباط جنسى بين زن ومرد يا از طريق شرعى است كه همان ازدواج (نكاح ) است يا غير شرعى است كه (سفاح ) ناميده مى شود ودر تمام اديان ومذاهب اسلامى بقاء وتكثير نسل از راه شرعى صرفاً منحصر به ازدواج شرعى است واين مطلب از بديهيات وضروريات اسلام محسوب مىشود در نتيجه اگر توليد نسل از طريق ازدواج صورت نگيرد غير شرعى وسفاح محسوب مىشود چه از راه زنا باشد يا غير آن مثل اهداى نطفه غير شوهر ، يا قرارگرفتن نطفه در رحم غير همسر شرعى ، يا قرار دادن اسپرم (گامت) زن اجنبى در رحم همسر وتلقيح آن با اسپرم شوهر وغيره ...

نتيجه اينكه: اگر تكثير نسل خارج از مقررات وقوانين مربوط به ازدواج شرعى باشد ، غير شرعى محسوب مىشود وچنين نسلى را نمي توان حلال زاده ناميد وازدواج در مذهب تشيع شامل چهار قسم مىباشد : (ازدواج دائم ، ازدواج مؤقت ، ملك اليمين ، تحليل الأمه ).

اينكه بعضى از علماء محترم اخيراً گفته اند : اگر نطفه از غير راه زنا در رحم زن قرار بگيرد ولو صاحب نطفه همسر شرعى آن زن نباشد حاصل اين حمل حلال زاده وفرزند شرعى محسوب ميشود به هيچ عنوان قابل قبول نبوده وبا مبانى مكتب حيات بخش اسلام ومذهب تشيع سازگارى ندارد وبر خلاف اجماع فقهاء بزرگوار در طول تاريخ فقه اسلام و تشيع مى باشد .

زيرا همانطور كه بيان شد تكثير نسل صرفاً در انحصار ازدواج شرعى است ولا غير ودر اين مورد هيچ گونه استثنائى وجود ندارد كه قابل تجديد نظر باشد الا يك مورد وآن (نكاح شبهه)  مىباشد كه مصاديق آن در فقه معين شده است .

باز هم تأكيد مى كنم اگر بدون ازدواج شرعى طفلى پا به عرصه وجود بگذارد به هيچ عنوان احكام نسب شرعى كه در كتب فقهى بيان شده شامل او نمى شود .

وكليه راه هاى تكثير نسل از طريق تلقيح مصنوعى (براى غير همسر) يا شبيه سازى كه در نهايت سبب از بين رفتن تسلسل نسب شرعى مثل والدين -> فرزندان -> فرزند فرزندان (نوه ) -> فرزند فرزند فرزندان (نبيره) وشاخه هاى آن مثل عمه وعمو وخاله ودائى

ميشود وباعث به هم خوردن نظام طبيعى جامعه انسانى اعم از جامعه كوچك يعنى خانواده وجامعه بزرگ بشرى ميشود حرام ميباشد .

واگر قراراست نازائى را از طريق علم حل نمائيم شارع مقدس رعايت سه نكته مهم را بر ما واجب مي نمايد :

1 - رعايت حرمت انسان وتضمين قداست وحفظ امتيازات او نسبت به ساير موجودات .

2 - وجوب حفظ حرمت نسب شرعى كه در اسلام بطور گسترده باقاطعيت وصراحت احكامش بيان شده وبراى تكثير نسل حلال زاده رعايت اين احكام بر ما واجب ميشود .

3 -عمل كردن به احكام شرعى وحفظ ارزشهاى والاى انسانى در روابط زن ومرد كه فقط منحصر به ازدواج شرعى است .

در ضمن در كتب معتبر  ازجمله كتاب شريف وسائل الشيعه ومستدرك بابى تحت عنوان : باب ما يحرم من النكاح (تكثير نسل از راه غير شرعى ) احاديثى از قول پيامبر عظيم الشأن اسلام حضرت محمد صلى الله عليه وآله وسلم وهمچنين ائمه اطهار عليهم السلام نقل شده كه بعنوان نمونه به چند مورد آن اشاره ميكنم :

رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند :

( لن يعمل ابن آدم عملاً أعظم عند الله عزوجل من رجل قتل نبياً أو إماماً أو هدم الكعبة التى جعلها الله لعباده أو أفرغ ماءه فى امرأة حراماً )

براى فرزندان آدم نزد خداوند هيچ عملى (گناهى) بالاتراز كشتن يكى از پيامبران يا امامان ، يا خراب كردن خانه خدا كه قبله گاه بندگان خداست يا گذاشتن نطفه در رحم  زن اجنبى(نا محرم)  نيست .

(وسائل ج 14 ص 239 )

در جاى ديگر پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند :

( أشد الناس عذاباً يوم القيامة من أقر نطفة فى رحم محرم عليه )

شديدترين عذاب ها در روز قيامت (در جهنم) براى كسانى است كه نطفه خود را در رحمى قرار ميدهند كه بر او حرام است .

كتاب دعائم الاسلام ج 2 ص 454)

وهمچنين پيامبر بزرگوار اسلام صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند :

مامن ذنب أعظم عند الله تبارك وتعالى بعد الشرك من نطفة حرام وضعها إمروء فى رحم لا تحل له )

هيچ گناهى در نزد خداوند بعد از شرك به او بزرگتر از اين نيست كه : مردى نطفه اش را در رحمى كه بر او حرام است قراربدهد .

( كتاب جعفريات ص 99 )

همانطوركه ملاحظه فرموديد طرح اهداء نطفه  جهت درمان نازائى با همه قوانين ومقررات اسلام منافات وتعارض شديد دارد واصولاً عنوان كردن چنين مسائلى به اين آسانى در شأن كشور بزرگ جمهورى اسلامى  ايران كه گفته ميشود كشور امام زمان عجل الله فرجه الشريف است ، نمى باشد .

اميدوارم مسؤلين محترم اين سمينار با حساسيت ودقت بيشترى با چنين مسائلى كه مربوط به ناموس ونسل است ، برخورد نمايند واين را در نظر داشته باشيم كه : نسلى كه از راه غير شرعى بوجود آيد خطرات بزرگى از نظر اخلاقى واجتماعى جوامع اسلامى را تهديد ميكند.

البته ممكن است بچه دار شدن افراد عقيم از اين طريق مؤقتا اختلاف خانوادگى آنها را حل بنمايد ولى هرگز مشكلات بزرگ اخلاقى ، روانى ، شرعى چنين نسلى در سنين بالاتر حل نخواهد شد ووجود آنها ميتواند براى جوامع اسلامى بسيار خطر آفرين باشد .

باتشكر وتقدير از همه اساتيد ودانشمندان ومحققين گرامى  .

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شيخ محسن آل عصفور

30 محرم الحرام سال 1427

از كشور بحرين

    طباعة   ||   أخبر صديقك عن الموضوع   ||   إضافة تعليق   ||   التاريخ : 2007/10/16   ||   القرّاء : 8010